Kirje 2/2026
AURINKOISTA KESÄÄ KAIKILLE
Eläkeliiton Uudenmaan piirin kevätkausi alkaa olla lopuillaan. Kesä odottaa meitä ja yhdistystoimintakin jää lomalle. Vuoden 2026 hallitus on ahkeroinut talkootyötä koko kevään ajan. Selvittelimme mm. vuoden 2025 monenlaisia keskeneräisiä asioita. Kiitos jäsenille saamistamme tiedoista ja 2026-hallitukselle hyvästä yhteistyöstä !
Hallituksien uusia jäseniä koulutimme maaliskuussa Keravalla. Kevätkokous pidettiin myös maaliskuussa Nurmijärvellä. Se päätti, että emme tänä vuonna julkaise joululehteä piirin isojen alijäämien, posti- ja muiden kulujen nousun vuoksi. Talous pitää saada tasapainoon. Se on aktiivisen toiminnan edellytys. Aluetyöryhmän tehtävänä on tehdä esitys aluejaosta ja uusia ohjeet. Ne lähetetään alueille lausunnoille syyskauden alussa.
Yhdistykset ovat toimineet aktiivisesti ja järjestäneet kerhoja, liikuntaa, yhteistapaamisia ja matkoja ja retkiä. Lämmin kiitos kaikille teille eläkeliiton jäsenille tärkeästä työstä! Nurmijärvellä pidimme toukokuussa meidän ja Helsingin piirin karaoke-kisat. Kesäkuussa kisataan piirin boccia-mestaruuksista Järvenpäässä.
Piiri haki toukokuussa toimistohoitajaa. Iloksemme paikka kiinnostikin monia. Kolme hakijaa kutsuttiin haastatteluun. Piirihallitus valitsee henkilön tehtävään 11.6.2026 kokouksessa.
Karjalohjan ja Pusulan yhdistykset täyttävät tänä vuonna 50-vuotta. Kunnioitettava määrä toimintaa on niissä tehty ja on aika juhlia tehtyä työtä. Onnittelut teille jo etukäteen!
Piirin vaikuttajaseminaari pidetään 7.-9.9.2026 Tukholman risteilynä. Siellä on alustajana mm. EL:n puheenjohtaja Raimo Ikonen. Kuulemme myös valtakunnalliselle vanhus-asiamiehelle tulleista tärkeistä ikäihmisten asioista sekä vaikuttamismahdollisuuksista. Muistakaa ilmoittautua tänne heinäkuun puoliväliin mennessä matkavastaavallenne tai suoraan Matkapoikiin.
Anoimme piirille niitä kehittämistyöhön tarkoitettuja Soste-rahoja. Saimme Liiton kautta tukea Tehoa viestintään ja vaikuttamiseen- projektiimme. Koulutustilaisuudet pidetään syyskaudella. Piirin syyskokous pidetään 22.10.2026 Lohjalla.
Nautitaan nyt kesästä ja lämmöstä!
Ystävällisin terveisin pj. Maija-Liisa Pyykkönen
– – – – – – – – – –
Kirje 1/2026
Kohti uutta toimintavuotta ja vuosikymmentä
Eläkeliiton Uudenmaan piiri ry. on toiminut 50 vuotta. Vuosi 2025 oli juhlavuosi. Sitä vietettiin
mm. juhlaristeilyllä ja 50v.-liikuntakampanjalla. Juhlat pidettiin syyskuussa Hyvinkään
uudessa Kipinä-lukiossa. Piirihän on perustettu Hyvinkäällä.
Viimeiset kuusi vuotta piirin puheenjohtajana toimi Matti Keskitalo – kiitokset Matille pitkästä
työrupeamasta! Syyskokouksessa valittiin uusi hallitus vuodelle 2026. Sen jälkeen tuli ikävä
kyllä tarpeetonta epäilyä ja sekamelskaa. Demokraattisesti valittuja henkilöitä kehotettiin
jopa vaadittiin eroamaan. Nyt 2026 lähdetään toivottavasti työhön puhtaalta pöydältä!
Ylimääräinen piirin kokous täydensi hallitusvalintoja kolmen eronneen jäsenen osalta. Siellä
p-johtajana toiminut Liiton toiminnanjohtaja Anssi Kemppi kertoi menossa olevasta
sääntöuudistuksesta. Pohdinnassa on yhden virallisen kokouksen malli. Tarkoitus on säilyttää
edelleen hallituksissa kuuden vuoden yhtämittainen toimintamahdollisuus.
Seitsemän yhdistystä Askola, Hyvinkää, Mäntsälä, Nummi, Nurmijärvi, Pornainen ja
Sammatti ovat toimineet myös 50 vuotta. Karjalohja ja Pusula tulevat toimineeksi 50vuotta
tänä vuonna 2026.
Uudenmaan piiri osallistui Liiton järjestämään Uutta virtaa koulutukseen vuonna 2024. Siitä
saatuja ideoita ja toimintamalleja 2026 hallitus aikoo toteuttaa. Teemme yhdistyksille kyselyn
mitä ne odottavat ja haluavat piirin toiminnalta. Sitten asetetaan työryhmiä konkretisoimaan
uudet ideat toimintamalleiksi. Toiminnanjohtajan haku käynnistyy välittömästi.
Piiri järjestää seminaariristeilyn 13.-15.4. 26 Tukholmaan työnimellä: ”eläkeläiset riesa vai
rikkaus”. Myös vaikuttaminen on siellä teemana esillä. Päivällä voi tutustua eri kohteisiin
Tukholmassa mm. Abba-museoon. Lisätietoa tästä on tulossa heti tammikuussa.
Toivotan kaikille jäsenille ja yhdistyksille antoisaa ja toimeliasta vuotta 2026! Me kaikki
teemme todella tärkeää työtä ikäihmisten parissa ja hyväksi. Tehdään sitä yhdessä ja hyvällä
mielellä!
Maija-Liisa Pyykkönen
puheenjohtaja