Oitintie 130, 04740 Sälinkää

Eläkeliiton Uudenmaan piiri ry

Eläkeliiton Uudenmaan piiri - iloa ikävuosiin - valoa vanhuuteen

30.3.2018 Uudenmaan piirin uuden puheenjohtajan Hannu Viljan tervehdys:

Olen toiminut Uudenmaan piirin puheenjohtajana 8.11.2017 alkaen. Toimin myös Eläkeliiton Orimattilan yhdistyksen puheenjohtajana. Olen toiminut yrittäjänä yli viisikymmentä vuotta, joista hunajan tuottajana ja kouluttajana parikymmentä vuotta.

Puheenjohtajuus Uudenmaan piirissä on kova haaste. Piirin alla toimii 25 yhdistystä, joissa jäseniä on yhteensä 6700. Puheenjohtajan työt ovat moninaiset, esimerkiksi hoitaa yhdistysten tilaisuuksissa ja kokouksissa tärkeiden ja ajankohtaisten asioiden tiedottamista, kuunnella yhdistysten ehdotuksia ja tuoda ne piirihallitukseen kokouksiin harkinnan mukaan.

Yksi tärkeimmistä tulevaisuuden haasteista on vanhusneuvostotyö.

Eläkeliitto järjestää paljon erilaista ja merkityksellistä toimintaa eläkeläisten hyväksi. Virikerikas toiminta tuo ikäihmisille mielen virkeyttä. Toisten samanvertaisten ihmisten joukossa tulee helpommin saavutettua asioita, jotka jäisi yksin tekemättä.

Huhtikuussa Orimattilan Kehräämöllä käydään Uudenmaan piirin karaokekilpailut. Kesäkuussa on liittokokous Jyväskylässä. Se tulee olemaan varmasti mielenkiintoinen ja merkittävä tapahtuma haasteineen ja velvotteineen.

Toivotan kaikille hyvää kevättä!

Hannu Vilja

______________________________________________________________________________________

Uudenmaan piirin puheenjohtaja 1.1.2016 lukien: Risto Solitanner, Lohja

HYVÄÄ RAUHALLISTA JA MENESTYKSEKÄSTÄ UUTTA VUOTTA 2017

KIITOKSET TEILLE KAIKILLE VUODESTA 2016.

Aika rientää ja haasteita riittää.

Olen ilolla seurannut Teidän kaikkien antaumuksellista työtä yhdistyksienne puolesta eläkeläisten hyvinvoinnin parantamiseksi. Olemme Jaden kanssa kierrelleet yhdistyksiä sekä jakaneet ansiomerkkejä ansioituneille eläkeläisille. Olette ne todella ansainneet.

Samalla olemme tutustuneet eri yhdistysten toimintaan ja saaneet tutustua mielenkiintoisiin ahkeriin eläkeläisiin. Taustalla moni eläkeläisaktiivi tekee todella arvokasta työtä ja varmasti tänä vuonna Suomi 100 juhlien yhteydessä saamme jakaa vielä lisää ansiomerkkejä ja antaa tunnustusta työstänne.

Meillä on kovat ajat ja uudistuksia ajetaan hallituksen toimin melkein väkisin SoTe ja Maakuntamallien saattamiseksi käyttöön lyhyillä valmisteluajoilla. Meitä ns. kolmatta sektoria tullaan tarvitsemaan yhä enemmän asioiden läpiviemiseksi. Vanhusneuvostot toimivat jo suhteellisen hyvin, mutta niissä on vielä paljon kehitettävää. Pitäkäämme puolemme, että paikkakuntien neuvostoista löytyy yhdistystemme edustajia hoitamassa meidän kaikkien yhteisiä asioita ja että meitä kuunnellaan.

Kävimme viemässä ajatuksiamme Eduskuntaan joulukuun alussa kuuden suurimman eläkejärjestön nimissä. Toimintaa jatketaan tänä vuonna. Kevät on tärkeä aika myös kuntavaalien vuoksi. Toivottavasti saamme hyviä edustajia hoitamaan asioitamme. Olemme puolueeton eläkejärjestö ja Eläkeliitto on antanut hyviä ohjeita käytännön toimintaan ja järjestelyihin.

Paraikaa teemme aikataulua ja suunnittelemme kurssien, neuvottelupäivien, kokousten ja vastaavan mahdollistamiseksi.  Toiminta vaatii jatkuvaa kehittämistä ja siihen onkin panostettu ja panostetaan edelleen. Piiritiedotteita ja piirin- ja yhdistysten toimintakalentereita seuraamalla näkee kuinka laajaa toiminta on. Lisäksi on vielä koko Eläkeliiton todella laaja tarjonta. Jokaiselle on ja löytyy varmasti jotakin mielenkiintoista. Kesällä on Eläkeliiton suurtapahtuma Kaustisilla.

Tammi- ja helmikuussa on jo mielenkiintoisia kursseja uusille yhdistysten puheenjohtajille, hallituksen jäsenille ja sihteereille, sekä yhdistyskehittäjille. Tervetuloa kursseille tutustumaan Eläkeliiton toimintaan. Yhdistykset tiedottavat jäsenkokouksissaan näistä tilaisuuksista.

Toivotan Teille kaikille mielenkiintoista ja antoisaa kevättä 2017.

pj. Risto Solitanner